Kender du følelsen af en ny bordlampe?

Sikkert ikke – det gør vi egentligt heller ikke. Men vi har tricks til at finde ud af, hvilke følelser der er i spil, når man træffer en beslutning om, at det er NU, man vælger at købe en bordlampe.

Og hvad kan du så bruge det til?

Uanset hvilket produkt du sælger, kan du være ganske sikker på, at der er følelser med i den endelige beslutning. Det kan være en følelse, der er bygget op af mange eller få elementer og oplevelser, men følelsen er der altid.

F.eks. skrev min nye samarbejdspartner Lene engang et whitepaper for et stort IT-konsulenthus, og selv deres kunder - som købte ekstern ekspertise til at analysere markedet, afdække behovet og beregne total cost of ownership - oplevede, at det i sidste ende var mavefornemmelser, som blev det afgørende parameter.   

Forarbejdet skal ikke forklejnes her. Hele det grundlæggende analysearbejde og al den viden, lederne og bestyrelserne får i den forbindelse, er med til at skabe den mavefornemmelse, som er udslagsgivende i sidste ende.

Men det ændrer ikke ved, at når der kun er to gode løsninger tilbage i kapløbet, så bliver vinderen den, der har vækket de rigtige følelser hos beslutningstagerne.

Så er det afgørende pludselig, om man kan huske navnene på kunderne, om man besvarer sine e-mails med den rette blanding af professionalisme og personlighed, og om man virker oprigtig.

De ting kan sagtens flytte flere hundrede tusinde eller endda millioner på prisen, når der er tale om så store investeringer.   

Det er derfor, det er så vigtigt, at kende de følelser, som er forbundet med købsbeslutningen.

Kender du først følelsen af en bordlampe, et IT-system eller en solid pensionsopsparing, så kan du nemlig bruge den viden, når du laver din virksomhedskommunikation og markedsføring.

Søde gamle damer og dyrebørn vækker vores beskytterinstinkt, billeder fra en grøn skov vækker vores behov for harmoni og ro, billeder af sovende børn vækker vores omsorgsgen.

Ved du endnu ikke, hvilke følelser du skal vække med din kommunikation, så ring til os.

Du træffer Lene på 28 60 18 77 og Per på 21 75 48 43.