... en lugt af svedent dankort spreder sig over de danske købstæder ...

Hvem tør lave en Green Friday?

Om ca. tre uger går det løs igen.
Hvor julen er hjerternes fest, er Black Friday kreditkortenes. Hvert år kaster vi os kritik- og hæmningsløst ud i en kollektiv indkøbspsykose, lokket af ”Tilbud!”, ”Halv pris!” og ”Køb nu!”, og en lugt af svedent dankort spreder sig over de danske købstæder.

Jeg kender alle argumenterne for at stille sig i køen ved kasseapparatet med favnen fuld af legetøj til lillemand, kaffestel til svigermor, træningstøj til kæresten og sneakers til storesøster: Jamen, vi skal jo købe julegaver alligevel og det er SÅ billigt. Det ville da være dumt ikke at spare de penge!

Tjah. Men ville du dø af sult af at betale lidt mere?

Jo, jeg køber også ting på tilbud, og kan også lade mig friste i løbet af året. Men hvert år ved Black Friday bliver jeg demonstrativt væk, fordi det er for meget, for grimt og for tomt. Spørg dig selv: Står du i kø på Black Friday primært for at glæde andre juleaften – eller for at tage hensyn til din egen bankkonto?

Ja, jeg er bare en sur gammel mand. Nej, jeg har intet imod, at butikkerne får et forrygende julesalg (og jeg foretrækker selv detailhandel for webshops). Ja, julen kan være dyr nok i forvejen. Nej, det er ikke forbudt at spare penge.

Men jeg savner et modspil i et år, hvor klimaproblematikken og tanken for vores børnebørns hverdag har bidt sig fast i den politiske dagsorden. Nu skal den bare bide sig fast i den måde, vi agerer på som forbrugere og som butikker.

Hvor er den butik, som insisterer på en Green Friday? Den butik, som har præcist de tilbud og 2-for-1-slagvarer, de plejer at have, og samtidig siger: Det er helt sort ikke at tænke grønt, så for hver x hundrede kroner, vi omsætter for i dag, planter vi et træ. Enten ude ved omfartsvejen eller omme i Amazonas, jeg er ligeglad. Men det ville være dejligt med et standpunkt, der rækker ud over bundlinjen.

Desværre tror jeg ikke, hverken butikkerne eller handelsstandsforeningerne gør det, for forbrugerne efterspørger det ikke. Dén fredag skal intet komme mellem vores kreditkort og de bugnende hylder, og selvfølgelig forventes det, at omsætningen igen i år sætter rekord.

Men er det en god eller dårlig nyhed, når butikkerne sælger en masse, men tjener for lidt, og forbrugerne sparer en masse penge, men tænker sort og ikke grønt?

Jeg ved ikke, om nogle af butikkerne i min hjemby tør hoppe af ræset og sige stop. Jeg kan godt forstå, hvis de ikke gør, selvom mange butiksejere på tomandshånd giver udtryk for, at de hader Black Friday af et godt hjerte.
Men jeg håber, at det begynder et sted. Og det behøver ikke kun være hos butikkerne, for den enkelte forbruger har heldigvis selv 100 pct. ansvar for sit dankort.

Ideen er hermed givet videre. Tør du samle den op – og dele den?

bubblemedia